سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ترنم
نوشته شده در تاریخ 91/9/24 ساعت 3:56 ع توسط طیبه قاسمی


عفونت سیستم ادراری یک وضعیت بالینی است که ممکن است مجاری ادراری و مثانه ، میزنای، لگنچه و پارانشیم کلیه را گرفتار کند. این عفونت ممکن است دارای علامت بالینی باشد . درهرسنی دیده می شود حتی در دوران نوزادی و در دوران نوجوانی به خصوص در افراد با افزایش فعالیتهای جنسی شیوع عفونتهای سیستم ادراری بیشتر افزایش می یابد.

 

عوامل فیزیکی و آناتومیکی:

 

ساختمان خاص سیستم ادراری تحتانی باعث افزایش شیوع عفونت در جنس مونت می شود.

 

طول مجرای ادرار در دختران کوچک می باشد. کوتاهی این مجرا باعث تسهیل تهاجم میکروارگانیسم ها می شود. شیرخواران ختنه نشده زیر یکسال نسبت به شیرخواران ختنه شده بیشتربه عفونت های ادراری مبتلا می شود .

 

باقی ماندن ادرار در مثانه که علتش ممکن است ریفلاکس ، ناهنجاریهای آناتومیکی یا فشار به حالب ها یا مثانه ،مثانه نوروژنیک ، بارداری، یبوست مزمن باشد ، نگهداشتن ادرار توسط کودکان شانس عفونت ادراری را در افراد بیشتر می کند . از دیگر مواردیکه خطر عفونت های بالا رونده سیستم ادراری را افزایش می دهند می توان به استفاده از لباس ها ی تنگ، پوشک های چسبان، عدم رعایت اصول بهداشتی و التهاب واژن و نیزآلودگی با کرمک اشاره کرد.

 

تظاهرات بالینی :

 

تظاهرات بالینی عفونت ادراری به سن کودک بستگی دارد در شیرخواران و کودکان زیر 2 سال علائم اختصاصی وجود ندارد و نشانه ها گاهی مشابه اختلالات گوارشی است .

 

این علائم عبارتند از : تهوع و استفراغ، مشکلات تغذیه ای ، اسهال، زردی و نفخ شکم، تب و هیپوترمی و عفونت خون، گریه و بی قراری ، عدم وزن گیری مناسب و گاهی ممکن است تا مدتها علائمی نداشته باشد.

علائم کلاسیک عفونت درکودکان بالای 2 سال عبارتند از :

شب ادراری یا بی اختیاری ادرار بطور ناگهانی در طول روز تب ، ادرار بدبو، تکررادرار، دردشکم و پهلو، خون در ادرارو استفراغ.

 

ارزیابی تشخیصی : تشخیص عفونت ادراری باید بر اساس ارزیابی تاریخچه ، معاینات فیزیکی ، آزمایش کامل و کشت ادرار محرز شود. برای تهیه نمونه گرفتن ادرار وسط از اولین دفع صبحگاهی مناسب می باشد .

 

مصرف مایعات زیادی برای دستیابی به نمونه ادرارکافی ممکن است باعث کاهش تعداد میکروارگانیسم ها و رقیق شدن ادرار گردد.

 

چون کیسه های ادرار با مدت زیادی از ناحیه پرینه و اطراف مقعد ممکن است آلوده شود بنابراین کیسه ادراری بیش از 1 ساعت نباید بماند. نمونه ادرار باید سریعا به آزمایشگاه ارسال گردد درصورت تاخیرمی تواند تا24 ساعت دریخچال نگهداری شود.










طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ